Bodelning och arv när make avlider

Hej

Ett gift par som inte har några gemensamma barn utan endast särkullebarn. Vad händer om mannen avlider han har 4 barn ? Delas tillgångarna på hälften så att den kvarlevande har "sina" 50% och ärver sedan kvinnan mannen eller tillfaller mannens del till fullo hans barn och har de rätt att få ut hela sitt arv meddetsamma även om det skulle finnas ett testamente som säger att de endast ska få ut sin laglott?

Lawline svarar

När en make avlider skall en bodelning göras där makarnas giftorättsgods skall läggas samman och sedan delas lika mellan den efterlevande maken och den avlidne enligt 9 kap. 1 § och 10 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB).

Efterlevande make kan också begära att få behålla sitt giftorättsgods enligt 12 kap. 2 § ÄktB. Då sker ingen hälften delning utan parterna behåller sin andel av giftorättsgodset. Om efterlevande make har mer giftorättsgods är det till fördel för denne att åberopa 12 kap. 2 § ÄktB.

Om den avlidne utöver efterlevande maka bara har särkullbarn ärver normalt inte efterlevande maka. Den avlidnes bodelningslott och eventuell enskild egendom ärver bröstarvingarna. Om det finns ett testamente som stadgar att efterlevande maka skall ärva och barnen endast skall utfå sina laglotter kan de inte kräva att få ut mer än sina laglotter.

Vänligen

Hanna SkoglundRådgivare