Bodelning när makarna har olika stora lån

Gift sedan september 2017 med två barn vardera sedan tidigare äktenskap. Vi köpte en gemensam bostadsrätt i maj 2017 (kostnad: 1700.000, lån:1300.000). Jag la ensam in handpenningen på 400.000 kr (jag var arbetslös men hade fått vinst på min sålda bostadsrätt) och min man (fd sambo) inte hade några pengar att sätta in. Kände mig inte trygg med detta då vi har särkullbarn och om min man avlider så skulle jag behöva lösa ut dem med "mina pengar". Min man tog idärför i höstas ett banklån på 200.000 med vår lägenhet som pant så att jag skulle få dem för att investera i min framtida pension och för att vi på så vis ska ha lagt in lika mycket i bostadsrätten.

Vad händer om min man dör - dras hans extra lån på 200.000 av som skuld? Betyder det att hans bostadsskuld blir 650.000+200.000=850.000 och min skuld 650.000?

Hur ska vi skydda oss på bästa sätt om någon av oss avlider?

Jag har mer pengar sparade i ISK och pensionspengar och vill att de skyddas om vi skiljer oss så att inget tillfaller honom utan endast vid dödsfall.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning finner man i Äktenskapsbalken (Äktb).

Om en bodelningen göras (oavsett om det sker på grund av att en av er avlider eller om ni skiljer er). Ska era respektive skulder dras av från erat respektive giftorättsgods. Det resterande ska sedan delas lika mellan er (skulderna förblir era egna) (11 kap 2 § Äktb). När detta görs kommer de 200 000 räknas som skulder för din man.

Ända sättet att påverka hur bodelningen går till är genom äktenskapsförord där man kan reglera vilka tillgångar som ska vara enskild (inte vara med i bodelningen) och giftorättsgods (delas i bodelningen). Det går att skriva nya äktenskapsförord under äktenskapets gång (7 kap 3 § Äktb).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare