Bodelning mellan sambor och efterföljande arvskifte

Hej,

Min far gick bort i våras och vi ska nu göra arvskifte på huset. Huset delades med hans sambo, de har ett gemensamt barn, vi är tre barn sedan tidigare äktenskap. Huset är taxerat till 500 000 kr, vilken hälften var min fars. Tillkommer lösöre med 25 000 kr (hälften). Skulden (hälften) 121 241 kr var min fars. Huset ska övertas av sambon. Hur mycket har vi rätt att få ut?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Förutsatt att det inte finns något testamente som stipulerar något annat, gäller följande för den situation du beskriver:

I enlighet med 23 kap. 1 § 2 st. ärvdabalken (1958:637) ("ÄB") gäller att om den döde efterlämnar en sambo och denne begär bodelning enligt sambolagen (2003:376) så ska bodelning förrättas innan arvskifte äger rum. I detta fall tolkar jag det som att bodelning ska ske av gemensam bostad och bohag i enlighet med sambolagen. Generellt tycks värdering av hus ske till marknadsvärde, men vad jag förstår har ni kommit överens om att det är taxeringsvärdet ni använder er av. Eftersom bodelningen utgör en överenskommelse mellan de som är involverade i bodelningen så gäller de värden som åsätts. I enlighet med 22 § 3 st. sambolagen ska dock din fars sambo inom ramen för bodelningen ersätta din far/dödsboet för den övertagna bostadens värde. Detta kommer att resultera i att behållningen i dödsboet efter din far blir 250 000 - 121 241 + 25 000 = 153 759 kr. Arvsberättigade efter din far är barnen. Eftersom det gemensamma barnets mor inte var gift med din far, är inte modern dödsbodelägare och har inte heller rätt att ärva före det gemensamma barnet i enlighet med 3 kap. 1 § ÄB. Detta medför att ni fyra barn delar lika på kvarlåtenskapen, och således har rätt att utfå 38 439,75 kr var.

Hoppas att svaret är till hjälp!

Med vänlig hälsning

Josefin HögsanderRådgivare