bodelning mellan sambor

Jag äger ett hus och nu har min sambo flyttat in. Om några år planerar jag att sälja villan på grund av åldern och ev köpa en lägenhet för en del av pengarna. Denna lägenhet köper jag själv och betalar hela summan. Om vi separerar har min sambo rätt att kräva halva summan av lägenheten? Hur blir det vid dödsfall om jag dör först? Jag vill att mina två barn ska få lägenheten. Det är arvet efter mig och min före detta man. Jag är änka sedan 1989. Jag vill att mina pengar går till mina barn. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om sambos återfinns i sambolagen (SamboL).

När ett samboförhållande upphör ska, på begäran av en sambo, bodelning ske enligt 8 § SamboL. Bodelningen går ut på att all samboegendom delas lika mellan samborna. Med samboegendom avses sambos gemensamma bostad och bohag, om egendomen förvärvats för gemensam användning, enligt 3 § SamboL. Detta innebär att din nuvarande villa inte kommer ingå i bodelningen då du förvärvade den innan ni blev sambos. Villan är således inte förvärvad för eran gemensamma användning. Om du säljer villan och köper en ny lägenhet för pengarna kommer den nya lägenheten att anses förvärvad för gemensam användning och kommer således ingå vid en eventuell bodelning. Ett sätt att komma runt detta är att ni skriver ett samboavtal där ni avtalar om att lägenheten inte ska ingå i en eventuellt kommande bodelning, 9 § SamboL.

Skulle du avlida kan din sambo välja att en bodelning ska ske innan arvskiftet. Genom att han begär bodelning blir resultatet samma som ovan. Sambos har däremot ingen legal arvsrätt enligt 2 kap. 4 § ärvdabalken (ÄB). Det är dina bröstarvingar som kommer ärva efter dig, dvs dina barn, om du inte reglerar annat i ett testamente, enligt 2 kap. 1 § ÄB.

Sammanfattning: Villan du äger nu är inte samboegendom och ingår således inte i en bodelning. Köper du en ny lägenhet kommer den vara samboegendom och ingå i en bodelning om ni inte avtalar om annat. Din sambo ärver inte utan det är dina barn som kommer ärva dig när du går bort.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Therese WibrinkRådgivare