FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/08/2017

Bodelning mellan sambor.

Hej. Jag behöver hjälp med en fråga. Jag och min sambo har separera från vår gemensamma hus. Jag flyttade, han bor kvar.

Han har inte haft råd att lösa ut mig än så jag äger halva huset. Jag har inte fått möjlighet att hämta allt, han vill inte ha dit mig i huset och låter mig inte hämta det som är mitt som vi tidigare har kommit överens om.

Har jag rätt att ta mig in i huset och hämta sakerna ändå? Jag har nyckel!

Om han inte har råd att betala ut mig ur lånet kan jag tvinga han till försäljning eller ska jag bara låta han bo i huset och betala lånen??

Lawline svarar

Hej! Vad roligt att du hör av dig till Lawline med din fråga!

Att hämta dina saker
När ett sambopar går isär så ska man dela på både bostad och bohag, se här. Bohag är möbler etc. Föregående görs i det som kallas "bodelning", detta måste göras inom ett år från den dag då bodelningen upphörde. Om din exsambo vägrar att samarbeta i detta så kan du stämma honom till den tingsrätt han tillhör.

Det kan vara riskfyllt att åka och hämta sina saker innan domstol bestämt vad som ska ingå i bodelningen osv. Om ni båda har äganderätt i en möbel t.ex. och du hämtar den så kan man se det som att du begår ett brott som kallas olovligt förfogande och står föreskrivet i 10 kap. 4 § Brottsbalken. Om det står klart att en egendom är endast din så kan det vara okej att du, med hjälp av din nyckel, går in och hämtar egendomen.

Kontakta kronofogden
Om din exsambo inte har råd att betala dig din äganderätt på bostaden eller bohaget så kan det absolut bli så att han tvingas sälja bostaden. Det du kan göra är att kontakta kronofogden om din fordran. Föregående kräver dock att du har en fordran, det vill säga att bodelningen är klar.

Jag förstår att det är en jätte jobbig situation, jag får önska ett jättestort lycka till!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare