FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/07/2017

Bodelning mellan sambor

Hej!

När jag och mitt ex separerade i våras köpte han ut mig från vår gemensamma lägenhet.

Möbler och liknande vägrar han ge mig.

Har inte jag rätt till halva?

Fast han köpt ut mig från lägenheten?

Enligt sambolagen?

Hur kan jag gå tillväga?

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du hör av dig till Lawline med din fråga!

Sambolagen
När två personer varaktigt bor tillsammans i ett parförhållande så tillämpas Sambolagen, läs den här. När man som sambo separerar så kan man ansöka om en bodelning, detta måste dock göras senast ett år efter det att förhållandet upphörde. I en bodelning mellan sambor så ska både bostad och bohag ingå. Bohag är möbler med mera, precis som du säger. Bohag och bostad läggs samman och delas sedan på två mellan er.

Vad du kan göra nu
Du skriver att det var i våras som förhållandet upphörde, det är alltså inte för sent för dig att begära en bodelning. Eftersom att du redan fått din del av bostaden så är det nu 50% av bohaget som du har rätt till. När man gör en bodelning så utgår man från de egendomsförhållandena som förelåg den dagen som samboförhållandet upphörde.

Ett stort lycka till med allt!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare