Bodelning mellan sambor

Min sambo stack efter 26 år .Han flyttade till en kvinna och annan ort i Svergie . Hämntade sina saker 9 mån efter mycke påtrycknigar från mig . Ville då bara ha sina personliga saker ,inget som vi gemensamt innförskaffat. Vi har en bodtadsrätt tillsammans som jag och barnen bor kvar i . Jag betalar både lån och avgift . Det har nu gått 3,5 år sedan .Han har inte begärt bodelning . Den dagen jag säljer och flyttar måste jag då dela vinsten med honom .Har ingen kontakt med honom idag ,barnen och han träffas när han kommer till stan .

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Gemensam bostad och bohag som ni skaffat för gemensamt bruk kallas för samboegendom och är det som ingår i en bodelning mellan sambor. Tillskillnad från när ett äktenskap upplöses finns det inget tvång på att en bodelning måste ske när ett samboförhållande upplöses. Bodelning efter ett samboförhållande ska endast ske om den ena begär detta, och en sådan begäran måste ske inom ett år från det att förhållandet upphörde. Så i ditt fall när 3,5 år har gått har han ingen rätt att begära bodelning eller del i dina tillgångar.

Hoppas det gav svar på dina frågor.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare