Bodelning efter samboförhållandes upphörande

Jag har separerat från min sambo sen en månad tillbaka. Han har flyttat ut och jag står nu på hyreskontraktet. I sms har han till mig överlämnat köksgeråd och säng som han köpte till vård boende. Nu ångrar han sig och vill han ha pengar för sakerna. Till saken hör att han "jagad" av Kronofogden och har enorma skulder så jag förstår att han nu är desperat och vill ha pengar. Han är även psykiskt sjuk och är inlagd.

Hans saker står nu i hyresvärdens förråd. Vidare köpte han material till hönshuset när vi vara ihop, även för det vill ha NU ha pengar för. Är jag skyldig att betala honom när sånt här kommer efter en separation?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om samboförhållanden finns i Sambolagen (SamboL).

När ett samboförhållande upphör kan den ena sambon begära en bodelning vilket innebär att samborna fördelar tillgångarna lika mellan sig. De tillgångar som ska ingå i bodelningen är gemensam bostad och bohag som införskaffats för gemensamt bruk (3 § SamboL). Bohag är exempelvis möbler, köksapparater och andra lösa saker som är avsett för det gemensamma hemmet (6 § SamboL). Sådan egendom som samborna införskaffat före samboförhållandet räknas alltså inte in i det gemensamma bohaget.

Begäran om bodelning ska framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Bodelningen ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde (8 § SamboL). Det som köpts efter uppbrottet räknas alltså inte in. Om en av samborna vill göra en bodelning ska den andra sambon gå med på det. Om ni inte kommer överens om uppdelningen av egendomen kan någon av er ansöka till tingsrätten om en bodelningsförättare som gör bodelningen åt er.

Sammanfattningsvis har din exsambo möjlighet att begära en bodelning för att fördela era gemensamma tillgångar. Det som ska fördelas är sådan egendom som har införskaffats för det gemensamma hemmet. Ni kan tillsammans komma överens om en fördelning av egendomen, men om ni inte kan komma överens så kan ni be om en bodelningsförättare hos domstolen som sköter bodelningen åt er.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare