Bodelning efter avliden sambo

Jag och min blivande sambo har köpt hus. Jag har barn sedan tidigare, men det har inte sambon. Om jag går bort före honom kommer mitt barn att ärva halva huset om jag har förstått det rätt.

Går det att komma runt detta på något sätt? Att barnet ärver mina övriga tillgångar, men att sambon får bo kvar i orubbat bo?

Känns konstigt att han ska lösa ut mitt barns del i huset om jag går bort, men att jag inte behöver göra samma om han går bort först.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du skriver att du och din sambo köpt ett hus tillsammans för gemensamt bruk, vilket gör att det är att se som samboegendom enligt Sambolagen 3 §. Motsatsen till samboegendom är enskild egendom, vilket huset troligtvis skulle ha varit om det förvärvades av någon part innan samboförhållandet uppstod.

Då en sambo avlider, förrättas en bodelning mellan den efterlevande sambon och dödsboet, om så begärs av den efterlevande sambon enligt 18 §. Då kommer värdet av samtlig samboegendom efter skuldavräkning delas lika mellan din sambo och dödsboet. Om din sambo väljer att inte begära bodelning ärver dina arvingar den del du äger och din sambo behåller den del av samboegendomen som han äger.

Enligt sambolagen 16 § och 18 § har också efterlevande sambo förmånen rätt att få bostad och bohag på sin lott, om denne begär bodelning. Dock kan din sambo då behöva utge skifteslikvid till dina arvingar.

Ett annat alternativ är att ni upprättar ett testamente. Testamentet får dock inte kränka ditt barns rätt till laglott. Att tänka på vid testamente är även att barnet direkt kan begära ut sin laglott.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare