bodelning av bostad mellan sambor, samt lån och renoveringsarbeten

Jag och min sambo har precis köpt hus och bodelningen är lite annorlunda. han lånar 50% av huset från bank, men jag är studerande så jag har "lån" från min far. Jag undrar hur jag ska se till att om något händer mig, att min halva av huset går till min far? Delningen av huset är 50/50 men sen har vi en renoveringsbudget som jag kommer lägga 100 000 mer. Hur fungerar den delningen då? Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

De två lagrummen som reglerar den här situationen är Sambolagen och Ärvdabalken. Ifall en person i ett samboförhållande avlider så utgår arvet från denne först efter att en eventuell bodelning mellan samborna har genomförts.

Ifall en av samborna avlider skall på den efterlevandes begäran en bodelning förrättas (SL 2 § 3 p. och 8 § 1 st.), d.v.s. att ifall den efterlevande vill det så ska all samboegendom delas lika mellan den avlidne och den efterlevande.

Samboegendom är enkelt sagt möbler, inredning, porslin och dylikt som behövs för det gemensamma hemmet, om det är införskaffat i syftet att det skall användas gemensamt (3 & 6 §§ SL).

Ett hus som har införskaffats av två sambor med avsikt att vara deras bostad är samboegendom, enligt SL 3 §, och därmed kan din sambo begära att bostaden skall delas mellan er.

Huvudregeln för delning av samboegendom är att summan delas lika, 14 §. Ifall den ene sambon är avliden så tillfaller samboegendomen dennes dödsbo, vilket sedan fördelas genom arv.

Angående just sambobostaden finns det en bestämmelse i 16 § som blir aktuell: den sambo som bäst behöver bostaden har rätt att få denna i sin helhet, mot att denne löser ut den andre parten för värdet av dennes andel av bostaden. Eftersom att det är ett hus som ni har köpt så blir inte sambolagens andra regel om övertagande av bostad tillämplig, SL § 22.

Alltså är det genom § 16 som en sambo kan förskansa sig bostaden, men då genom att ersätta dess värde. Ni är fria att avtala om att huset inte ska ingå i en bodelning, eller att bodelning inte alls ska göras, enligt 9 § SL. Kom dock ihåg att avtalet måste vara skriftligt för att gälla.

För att vara säker på att värdet av din halva av bostaden sedan tillfaller din far bör du veta att om du inte har upprättat ett testamente så ärver dina barn före dina föräldrar, ifall du har några. Detta kallas för den legala arvsordningen och beskrivs i ÄB kap. 2, men kan frångås genom testamente. Ifall din sambo är vårdnadshavare för det efterlevande barnet så får han enligt FB 12:1 förvalta den omyndiges egendom.

Eftersom att renoveringsarbetena utförs på huset och blir s.k. fastighetstillbehör enligt Jordabalken 2:2 så är utgångspunkten att värdet av dessa bodelas lika mellan parterna, eftersom att huset i sig, som en enhet, är vad som bodelas. Värt att tänka på är att det är värdeökningen av huset som beaktas, och inte investeringen i sig - alltså ingår inte utgifter för exempelvis hantverkarlöner i bodelningen. Att du går in med mer pengar i renoveringen kommer alltså inte att speglas i bodelningen - bodelningesregeln fungerar så att även om du hade stått för alla utgifter för huset så skulle dess värde delas lika mellan er (med förbehåll att oskäliga resultat kan jämkas).

Därför behöver ni klargöra att ett avsteg från sambolagens 50/50-bodelningsregler ska göras ifall huset ska bodelas. Förslagsvis upprättar ni ett samboavtal där det framgår att huset inte är samboegendom, men att ni samäger det och att du då har en större andel i det än din partner.

Inför det fall att huset ändå ingår i en bodelning så bör även skuldaspekten beröras. Vid en bodelning mellan sambor skall parterna också få s.k. skuldtäckning för de skulder de har som är kopplade till just samboegendomen, enligt SL 13 §. Eftersom att din sambo har lån från banken förmodar jag att detta är mot pantsäkerhet i fastigheten, vilket alltså betyder att din sambo som minst vid en bodelning är berättigad egendom till ett värde som uppgår till lånets storlek. För att försäkra dig (och din far) om samma rätt bör ni i er inbördes överenskommelse om "lånet" förtydliga att detta är kopplat till fastigheten, för att gardera er mot ogynsamma utfall vid en bodelning.

För att sammanfatta kan man säga att ni gör bäst i att upprätta ett samboavtal som undantar huset från sambodelningen, samt att ni avtalar speciellt om ägandeförhållandena av det. Därtill behöver du förordna din far som arvstagare. Slutligen kan du "säkra" en del av huset genom att förtydliga att ditt lån är kopplat till huset.

Jag får önska lycka till, och att jag hoppas att reglerna jag beskrivit inte ska behöva komma till användning på väldigt länge.

Vänligen

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare