Bo kvar i samma lägenhet efter separation. Vem ska betala?

Hej!

Jag och min ex-sambo har bestämt att gå skilda vägar, vi har en hyresrätt som vi båda två står på kontraktet för, hon har redan flyttat och jag undrar om jag blir skyldig att stå för hela den resterande hyran under våra 3 uppsägnings månader, även att vi båda två står på hyreskontraktet och jag valt att bo kvar tills jag får tillträde till min nya lägenhet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

(Eftersom det är väldigt många som ställer frågor kan det ibland ta tid innan ni får svar på er fråga. Jag hoppas ändå att mitt svar ska komma er till nytta.)

Eftersom ni båda två står på hyreskontraktet innebär det även att ni båda innehar de rättigheter samt skyldigheter som följer av kontraktet. Ni har tillsammans ett ansvar för att betala hyran, ett s.k. solidariskt ansvar. Exempelvis innebär det att om du inte har möjlighet att betala hyran, så har hyresvärden rätt att kräva din ex-sambo på avgiften.

Vad det rent konkret innebär i din situation är att din ex-sambo fortfarande är skyldig att betala sin del av hyran för hyresrätten, även om hon inte längre bor i lägenheten. Samtidigt betyder det dock att hon även har rätt att tillträda bostaden samt befogar över de övriga rättigheter som hon tidigare innehaft.

Min rekommendation till dig är att ni försöker komma överens om en smidig lösning, då hon trots allt inte bor kvar i hyresrätten.

Skulle hon inte betala sin del av hyran, och ni inte kan komma överens om en smidig lösning så har du möjlighet att kräva in betalning. Behöver du hjälp med detta är du välkommen att ta hjälp av vår juristbyrå som är otroligt erfarna gällande sådana ärenden. Du når dem på: info@lawline.se.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och stort lycka till med ditt ärende.

Trevlig kväll,

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare