FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut21/03/2018

Blockering av servitut

Hej, jag har servitut på en väg som går fram till min fastighet. Nu har markägaren plogat upp en halvmeter hög snövall så jag inte kommer in eller ut på vägen till mitt hus. Min tomt börjar c:a 100m från vägens början så det gäller inte min infart. Jag sköter plogning själv på vägen men ibland hinner jag inte före fastighetsägaren. Vad gäller, tacksam för svar? Har han rätt att blockera "min väg"?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid servitut används två begrepp, tjänande och härskande fastighet. Den tjänande fastigheten är den som upplåtit servitutet till dig. Med andra ord är du den härskande fastigheten som har en rättighet på den andres fastighet.

Utgångspunkten är att den tjänande fastigheten har skyldigheten att underhålla vägen enligt 14:1 2 st JB. Däremot kan det ha varit så att ni avtalat om att du ska underhålla vägen. Den tjänande fastigheten har ej rätt att blockera servitutet och det lättaste vore om du talar om det för den tjänande fastigheten och möjligen skriver ett avtal om vem/åt vilket håll snön ska plogas.

Hoppas du fått svar på din fråga! Återkom gärna om du har fler frågor!

Natasha FathifardRådgivare