Blivit utelåst från sambos bostad

Jag bor tillsammans med killen, hans lgh. Har mina grejer där.mat kläder, möbler, hygienartiklar. Hans kontrakt. Nu har killen låst mej ute. Han mår dåligt , hamnat i en svacka, gör dumma saker. Måste komma in.byta lås?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du skriver att ni bor tillsammans kommer jag att utgå från att ni klassas som sambor, även om det inte framgår hur länge ni har bott tillsammans. Enligt 1 § sambolagen (SamboL) är två personer sambor när de stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll.

Jag tolkar det som att du nu inte längre har tillgång till ert gemensamma hem och kommer att svara på vad du har för rättigheter.

Din sambo kan tvinga dig att flytta ut
Jag förstår det som att det rör sig om en hyresrätt och att din sambo redan bodde i lägenheten innan ni blev ett par, att han inte skaffade sig hyresrätten för att ni skulle bo där tillsammans. Det innebär att bostaden inte klassas som samboegendom (3 § SamboL). Huvudregeln är då att det är din sambo som har rätt att bo kvar i lägenheten eftersom det är han som står på hyreskontraktet, och att han kan tvinga dig att flytta ut. Det finns ett undantag i 22 § SamboL där det framgår att i vissa fall kan den andra sambon ha rätt att ta över lägenheten, exempelvis om personen är ensamstående förälder, har dålig ekonomi eller har svårt att hitta ny bostad. Detta undantag tillämpas dock mycket restriktivt. Hur som helst kan inte din sambo plötsligt en dag låsa dig ute ur ditt hem utan du måste få möjlighet att hämta dina saker och hitta ett annat boende.

Du har rätt att få hämta dina saker
Om du inte får tag på dina saker för att din sambo inte släpper in dig i lägenheten eller byter lås på dörren, kan han göra sig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande. Egenmäktigt förfarande innebär att någon olovligen rubbar någon annans besittning och därigenom vållar skada eller olägenhet (8 kap. 8 § brottsbalken). Om han hindrar dig från att hämta din egendom kan du ansöka om särskild handräckning hos Kronofogden, för att få hjälp med att hämta dina saker (4 § lag om betalningsföreläggande och handräckning).

Jag beklagar att du hamnat i den här situationen och hoppas att det löser sig för dig. Förhoppningsvis fick du svar på din fråga, annars kan du höra av dig igen.

Vänliga hälsningar,

Frida FahlgrenRådgivare