FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/09/2018

Blivit av med körkortet, vad händer nu?

Hej! jag har haft min körkort i ett och halv år. och nu har jag blivit stoppat av polisen för att jag körde på gul ljus, och de tycker att jag har kört på rött. jag har fått 3000kr bötte och av med körkortet så jag undrar vad kommer det att hände med detta?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad som kommer hända med ditt körkort, om detta inte är rätt tolkning får du gärna höra av dig igen!

Polisen ska skicka ditt körkort och beslutet om omhändertagandet till Transportstyrelsen inom 48 timmar. Transportstyrelsen kommer sedan utreda om ditt körkort ska återkallas eller lämnas tillbaka. Förmodligen omhändertog polisen ditt körkort eftersom dom anser att du körde mot rött ljus. Det är därför troligt att Transportstyrelsen kommer besluta om att återkalla ditt körkort (5 kap. 3 § p.4 körkortslagen). Eftersom du har haft ditt körkort i mindre än två år inträffade denna händelse under din prövotid (3 kap. 18 § körkortslagen). Detta innebär att du måste göra om förarprovet för att få tillbaka körkortet. Innan du kan göra om förarprovet måste dock spärrtiden löpa ut. Spärrtiden kan vara mellan en månad och tre år (5 kap. 6 § körkortslagen). Den normala spärrtiden för att köra mot rött ljus är två månader.

Eftersom polisen tyckte att du körde mot rött ljus är det även troligt att de anser att du gjort dig skyldig till vårdslöshet i trafik (1 § lag om straff för vissa trafikbrott). Här är påföljden dagsböter, och det är förmodligen enligt denna grund du har fått böter på 3000 kronor.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att allt löser sig!

Med vänliga hälsningar,

Veronica BorgRådgivare