Blir vårdnaden gemensam vid omgifte?

Hej, Jag skiljde mig för snart 3 år sedan ifrån pappan till mitt barn som idag är 4,5 år gammal. Vi enades om att jag då skulle få hela vårdnaden och så blev det. Jag har ensam vårdnad av vår dotter sedan skilsmässan. Min fråga nu är, Om det skulle vara så att jag bestämmer mig för att gifta mig med honom igen , ge det en andra chans , skulle detta så innebära att vårdnaden blir gemensam samband med giftermålet? Och är det möjligt att ha kvar hela hennes vårdnad hos mig på något sätt även efter giftermålet? Behöver lite information om detta då det är viktigt . Uppskattar all hjälp och råd. Tack på förhand. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Tolkning av frågan och lagrum

Jag tolkar det som att du fick ensam vårdnad över ert gemensamma barn vid skilsmässan. Du undrar om vårdnanden blir gemensam om ni väljer att gifta er igen, samt ifall det finns något du kan göra för att ha kvar den ensamma vårdnaden.

Tillämpliga lagrum i frågan är föräldrarbalken (FB).

Blir vårdnaden gemensam vid omgifte med barnets fader?

Barnet står under båda föräldrarnas vårdnad om föräldrarna är gifta vid barnets födsel. Ingår föräldrarna senare äktenskap ska barnet, från den tidpunkten, vara under båda föräldrarnas vårdnad, om rätten inte tidigare beslutat om en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare eller en tillfällig vårdnadshavare( 6 kap 3 § 1 st FB). Vid skilsmässa är utgångspunkten att vårdnaden fortsätter vara gemensam om det inte görs en ändring i vårdnaden ( 6 kap 3 § 2 st). I ditt fall nämner du att det har gjorts en ändring i vårdnaden efter skilsmässan och att du nu har ensam vårdnad över ert barn.

Om du och barnets pappa bestämmer er för att gifta er igen innebär det att vårdnaden automatiskt kommer återgå till att vara gemensam igen. Det går alltså inte att vara gifta och ha ensam vårdnad. En ändring i vårdnaden kan göras först vid skilsmässa alternativt kommer vårdnaden fortsätta vara ensam om ni bestämmer er för att inte ingå äktenskap.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några andra frågor eller funderingar är du alltid varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare