FrågaÖVRIGTÖvrigt28/04/2023

Blir mitt giftermål med en thailänsk medborgare i Thailand giltigt i Sverige?

Om jag som svensk medborgare gifter mig med en thailändsk medborgare i Thailand, blir det då giltigt i Sverige också?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar det som att du undrar om giftermålet är giltigt i Sverige om du, som svensk medborgare, gifter dig med en thailändsk medborgare i Thailand.

Den reglering som aktualiseras är Lag om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap (IÄL).

Äktenskap som ingåtts utomlands kan registreras i Sverige

Det äktenskap ni ingår i Thailand måste godkännas och registreras i Sverige. IÄL 1 kap 7 § föreskriver att ett äktenskap som ingåtts utanför Sverige som är huvudregel giltigt, om det är giltigt utifrån de bestämmelser som gäller för äktenskap i det land där äktenskapet ingicks. Är ert äktenskap giltigt i Thailand ska det kunna registreras i Sverige.

Äktenskapscertifikat

Enligt Department of Public Administration ska utländska medborgare  som planerar ingå äktenskap inför thailändsk myndighet uppvisa ett  dokument från myndighet i hemlandet eller från sin ambassad/ konsulat  att personen har rätt att gifta sig, se beslutet här. För svenska medborgare måste således ett äktenskapscertifikat införskaffas från Skatteverket eller från ambassaden beroende på var man är folkbokförd. Se mer på svenska ambassadens hemsida under "Thailand".

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare