FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/07/2019

Blir man ersättningsskyldig om man får reda på att man är far till ett vuxet barn?

Om jag gör ett faderskapstest och det visar sig att jag är fader till ett barn som är 30 år gammalt kan jag då bli ersättnings skyldig till Försäkringskassan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i Föräldrabalken(FB).

Om det finns särskilda skäl så som att du undandragit dig från att pröva faderskapet trots att du haft skäl att tro att du kan vara fadern kan du bli ersättningsskyldig till den man som felaktigt varit registrerad som fader(FB 7:18).

Skyldigheten att betala underhållsbidrag preskriberas dock efter fem år så du är inte skyldig att betala för ditt vuxna barn(FB 7:9). Du är alltså inte skyldig att betala till Försäkringskassan eller den som eventuellt felaktigt registrerats som fader.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare