Blir man begränsat skattskyldig om man säljer sina aktier i ett svenskt bolag?

Jag och min fru äger 50% var av aktierna i vårt AB. Efter som vi nu bor utomlands och det är fördelaktigt för henne att inte äga något som ger skattemässig hemvist i Sverige, vill vi att hennes aktier överlåtes på mig. Detta för att jag avseer driva företaget vidare och behålla den skattemässiga hemvisten i Sverige. Är detta möjligt och hur går man tillväga?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer nedanför redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Tillämplig lag

Jag tolkar din fråga som att du undrar huruvida en avyttring av aktierna påverkar din frus skattemässiga hemvist. Svaret på denna fråga kan sökas i inkomstskattelagen, som jag nedan kommer förkorta IL.

Obegränsat eller begränsat skattskyldig?

Det finns tre olika grunder som man kan bli obegränsat skattskyldig på:

Om man är bosatt i Sverige, Om man stadigvarande vistas i Sverige, Om man har väsentlig anknytning till Sverige och tidigare har varit bosatt här (3 kap. 3 § IL).

Som jag tolkar din fråga blir den sista punkten aktuell i ert fall, det vill säga huruvida hon undgår väsentlig anknytning till Sverige genom att sälja sina aktier. För att avgöra om någon har en väsentlig anknytning till Sverige vägs ett antal faktorer ihop till en helhetsbedömning. Man kollar till exempel på om personen är svensk medborgare, hur länge hen har varit bosatt i Sverige, om hen har en bostad och familj kvar här, men också om hen bedriver en näringsverksamhet och är ekonomiskt engagerad genom att äga tillgångar som direkt eller indirekt ger personen i fråga ett väsentligt inflytande i näringsverksamhet här (3 kap. 7 § första stycket IL). Det finns dock en presumtionsregel som innebär att en person anses ha en väsentlig anknytning till Sverige under 5 år efter att denne har rest ifrån Sverige, om motsatsen inte kan visas (3 kap. 7 § andra stycket IL).

Angående vad som är att betrakta som aktivt ekonomiskt engagemang i Sverige har departementschefen uttalat (prop. 1984/85:175 s. 13) att rena kapitalplaceringar i Sverige inte bör påverka bedömningen av väsentlig anknytning. Däremot bör innehav som ger ett verkligt inflytande i en rörelse som bedrivs i Sverige beaktas. Ju mer man deltar i verksamheten, exempelvis genom en styrelsepost, desto mer tyder det på att man har väsentlig anknytning.

I ert fall innebär alltså en avyttring av aktierna att din fru förlorar en del av det som anses göra att en person har väsentlig anknytning till Sverige, men det innebär inte omedelbart att man blir begränsat skattskyldig eftersom det som sagt är en helhetsbedömning. I ett nytt rättsfall från Högsta förvaltningsdomstolen (HFD 2019 ref.12) ansåg även domstolen att när en make har ett väsentligt inflytande i näringsverksamhet här så får den andre maken på grund av den ekonomiska gemenskapen mellan makar anses ha motsvarande inflytande. Detta innebär att även ditt innehav i bolaget kan komma att beaktas.

Sammanfattning

Att sälja aktierna gör att en faktor försvinner som talar för att din fru har väsentlig anknytning till Sverige. Dock är det en helhetsbedömning, och även ditt innehav i bolaget kan komma att beaktas. Mitt råd till er är därför att ni tar kontakt med en skattejurist som kan hjälpa er att bedöma samtliga faktorer och ta ert ärende vidare.

Hoppas att ni fick svar på er fråga!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare