FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott01/09/2019

Blir man av med körkortet om man kör mot rött?

hej jag behöver lite hjälp om nån kan hjälp mig jag körde röd ljus civil bil bakom mig jag fick 3000kr böter i handen men dem tar inte mitt körkot de så att de skulle repportera till transportstyralsen jag jobbar som lastbil förare jag vill inte förlåra mitt körkort så vill veta om det finns möjlighet ha kvar körkort vad kan jag göra

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att köra mot rött är en sådan trafikförseelse som ofta leder till att körkortet kan återkallas. Hos Transporstyrelsen sker själva utredningen kring om ditt körkort ska återkallas eller lämnas tillbaka, det är alltså helt upp till de att avgöra. Innan något beslut tas brukar de kontakta körkortsinnehavaren (dig i den här situationen) så att du får berätta vad som hänt komma med synpunkter. Självklart bör du nämna de omständigheter du beskrivit här (som att du arbetar som lastbilschaufför och att det är ditt levebröd) även för dem, men det är inte säkert att det kommer att räcka för att du får behålla körkortet.

Om Transportstyrelsen genom sin utredning kommer fram till att ditt körkort ska återkallas kommer de även att bestämma en spärrtid på ditt körkort. Spärrtiden kan gälla från 1 till 36 månader från återkallandet, och under denna period får du inte ha körkortet.

Hoppas det ordnar sig och att du fått svar på din fråga! Om inte, tveka inte på att skicka in en till.

Alexander HedblomRådgivare