Blir lägenhet samboegendom?

Hej, Jag och min sambo bor i en villa nu som vi äger gemensamt. Jag funderar dock att köpa en bostadsrätt som min egen investering istället för att behålla mitt sparande i bank. Min plan är att hyra ut lägenheten i framtiden. Min sambo kommer inte att bidra ekonomiskt på något sätt vid köptillfället och bostadsrätten ej köps för gemensamt bruk. Det finns ingen avsikt heller att använda bostadsrätten gemensamt i framtiden. Vad säger sambolagen om denna egendom? Kan min sambo kräva hälften av bostadsrätten och/eller hälften av hyran? Med vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du och din sambo just har en samborelation är det reglerna i sambolagen (SamboL) som blir aktuella i frågan.

Vad utgör samboegendom?

Huvudregeln i sambolagen är att sambors gemensamma bostad och bohag endast utgör samboegendom (SE) om egendomen har förvärvats för gemensam användning, se 3 § SamboL. Du har varit tydligt med att poängtera att bostadsrätten köps endast av dina pengar samt att denna inte är avsedd för gemensam bruk. Därmed kan den vid eventuell bodelning inte anses utgöra SE redan på grund av att ni ej kommer använda lägenheten tillsammans.

I övrigt finns det de s.k samägandepresumtionerna som gäller i svensk rätt, som innebär att om en bostad köps in av ena sambon med avsikt för gemensamt bruk, samt att den andra bidrar ekonomiskt till köpet, kommer egendomen samägas av samborna. Detta är dock inte aktuellt i ditt fall eftersom du nämner att din sambo inte kommer att betala för lägenheten.

Vid en bodelning kommer inte heller hyran de facto kunna delas mellan er eftersom lagen endast omfattar gemensamt bostad och bohag. Ni behöver alltså inte dela på era ekonomiska resurser.

Sammanfattningsvis

Du kan alltså köpa din bostadsrätt utan att behöva bekymra dig om att din sambo kan komma att kräva att få hälften. Du äger den eftersom den inte är avsedd för gemensamt bruk, din sambo bidrar inte heller på något sätt ekonomiskt till köpet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Erik OteleaRådgivare