Blir jag av med mitt körkort om jag fått en varning tidigare?

Hej har fått en skriftlig varning på körkortet för precis 1 år sedan och idag fick jag fortkörningsböter med 14km/h för fort på 70 sträcka blir jag av med körkortet eller vad händer? kan även tillägga att jag behöver mitt körkort i jobbet Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer först och främst redogöra för när ett körkort som huvudregel återkallas vid hastighetsöverträdelse, sedan hur jag tolkar din situation. Tillämplig lag är framförallt Körkortslagen (KörkL).

Ett körkort återkallas på grund av hastighetsöverträdelse, om överträdelsen inte kan anses som ringa. (5 kap. 3 § fjärde punkten KörkL)

Istället för att få sitt körkort återkallat, kan körkortshavaren få en varning om det av särskilda skäl kan anses vara en tillräcklig åtgärd (5 kap. 9 § KörkL)

Frågan om överträdelsen anses som ringa besvaras inte i lagtexten, utan har istället bestämts genom praxis (prop. 1992/93:189 s 3-4). Enligt praxis så anses en hastighetsöverträdelse med 30 km/h skäl för återkallelse av körkortet och därmed inte ringa. Vid hastighetsbegränsning på 30 km/h eller lägre så anses ett överskridande med 20 km/h vara skäl för återkallelse. Dock bedöms varje fall för sig och även andra omständigheter (hur god sikten och väglaget var, trafiktätheten, om det var mycket människor i området osv.) tas i beaktande vid bedömning av det specifika fallet. Även behovet av körkortet för arbetet kan tas i beaktning.

Om personen genom upprepade brott har visat bristande vilja eller oförmåga att rätta sig efter trafikens bestämmelser, så tas detta även hänsyn till (5 kap. 3 § tredje punkten KörkL).

Din situation

Du nämner att du körde 14 km för fort på en sträcka med hastighetsbegränsning på 70 km/h. Detta i sig anses som en ringa överträdelse enligt praxis och ger inte anledning för återkallelse av körkort. Dock nämner du att du 1 år tidigare fått en skriftlig varning på körkortet, vilket troligtvis kommer beaktas i bedömningen enligt 5 kap. 3 § tredje punkten KörkL. Om du fått en varning tidigare, kan det innebära en större risk för att körkortet återkallas denna gång, då praxis säger att nya trafikförseelser efter meddelad varning bör innebära att återkallelse av körkortet sker (prop. 1997/98:124 s 40-41).

I slutändan är det Transportstyrelsen som bestämmer om ett körkort ska återkallas eller inte och för varje fall görs en enskild bedömning, där flera faktorer (som exempelvis behovet av körkortet i arbetet) beaktas. Därför kan jag inte göra en mer precis bedömning än det ovan.

Hoppas detta gav dig någorlunda svar på din fråga. Om du har fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig igen till oss på Lawline. Det finns även möjlighet att boka tid hos en av våra jurister på www.lawline.se/boka.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare