FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt26/01/2019

Blir jag av med mitt alkoholtillstånd om någon är för berusad?

Jag är en krögare. Det finns en kille som var väldigt berusad som tog ambulans. Polisen vaktar innan vi stänger men utanför vår dörren. Han hade några påsar sprit med sig så jag misstänker att han drack ganska mycket egen sprit. Han drack några öl innan (1 till 2 timmar) och gick här ifrån.

Jag är ganska rädd att mitt alkoholtillstånd kan påverkas av en sån här situation!

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

När ska ett serveringstillstånd (alkoholtillstånd) återkallas?

Det är kommunen som beviljar och återkallar serveringstillstånd. Den som har ett serveringstillstånd (du i detta fall) kallas tillståndshavare. Enligt 9 kap. 18 § alkohollagen ska en kommun återkalla ett serveringstillstånd om tilståndshavaren brutit mot alkohollagen eller andra regler som gäller för tillståndet. Detta gäller dock bara om överträdelsen är så pass allvarlig att en varning inte anses tillräckligt, eller om tillståndshavaren redan har fått en eller flera varningar men inte bättrat sig.

Har du brutit mot alkohollagen?

Om en tillståndshavare bryter mot alkohollagen ska denne i första hand får en varning av kommunen. Om det som skett är väldigt allvarligt eller om tillståndshavaren fått varningar tidigare ska tillståndet återkallas.

Den som har serveringstillstånd får inte servera alkohol till någon som är under 18 år eller till någon som är märkbart berusad (3 kap. 7-8 § alkohollagen). Jag utgår från att personen i detta fallet var över 18 år. Utifrån din fråga förstår jag inte riktigt om killen som var så berusad att han fick ta ambulans var berusad redan innan ni serverade honom ölen, eller om ni serverade ölen först och han drack mer sprit utanför er lokal efteråt. Om ni serverade honom alkohol när han redan var så berusad att det märktes bröt ni mot alkohollagen. Om han inte var berusad när ni serverade honom, utan blev det först efteråt har ni inte brutit mot alkohollagen genom er försäljning.

På ett ställe där serveringstillstånd gäller får ingen tillåtas dricka annan alkohol än den som serveras. Tillståndshavaren får alltså inte godta att någon dricker egen medhavd alkohol. (8 kap. 24 § alkohollagen) Av din fråga framgår inte riktigt om killen drack sin egen sprit inne i er lokal, eller utanför. Om ni märkte att han drack sin egen alkohol inne i er lokal, bröt ni mot alkohollagen om ni inte försökte hindra honom. Drack han däremot sin egen alkohol utanför det område där ni har serveringstillstånd så är det inte ert ansvar.

Riskerar ditt serveringstillstånd att bli återkallat?

Sammanfattningsvis har du brutit mot alkohollagen om killen har fått köpa alkohol hos er när han redan var berusad, eller om han druckit egen alkohol i era lokaler och ni inte försökt hindra detta. Beroende på omständigheterna kan det alltså vara så att du har brutit mot alkohollagen, men det kan också vara så att du inte gjort något fel. Du är inte ansvariga när han dricker sin egen alkohol utanför era lokaler utan enbart för vad som sker i era lokaler.

Som jag skrivit ovan ska kommunen i första hand ge en varning om en tillståndshavare bryter mot alkohollagen. Om du har inte har fått någon varning tidigare är det därför inte särskilt troligt att kommunen drar tillbaka ditt tillstånd efter denna händelse, även om det skulle vara så att du brutit mot alkohollagen.

Vad ska du göra nu?

– Om kommunen inte hör av sig överhuvudtaget till dig behöver du inte göra något alls. Jag vill dock uppmärksamma dig på att det alltid är säkrast att inte sälja alkohol till någon som du misstänker redan är berusad, även om du inte är helt säker.

– Om kommunen ger dig en varning så bör du vara noggrann med att inte bryta mot alkohollagen framöver, eftersom kommunen kan återkalla serveringstillståndet om det sker flera gånger.

– Om kommunen beslutar att dra tillbaka ditt tillstånd och du anser att det är fel, kan du överklaga beslutet till förvaltningsrätten (10 kap. 1 § alkohollagen).

I tjänsten du har valt ingår telefonuppföljning. Jag kommer att höra av mig till dig per mail (från mailadressen malin.gustavsson@lawline.se) så kan vi komma överens om en tid som fungerar för dig. Om något känns oklart eller om du har följdfrågor så kan vi reda ut det per mail eller telefon.

Vänliga hälsningar,

Malin GustavssonRådgivare