Blir förskott på arv enskild egendom?

Hej! Vi har ett testamente som säger att det våra barn ärver ska vara enskild egendom. Nu har deras farmor o farfar gått bort o vi tänker dem låta få delar av arvet. Framförallt ägodelar. Kommer dessa ägodelar då att vara deras enskilda egendom eller måste vi skriva något ytterliggare. Detta är ju ett förskott på arv .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att gåvorna ska betraktas som enskild egendom krävs ett förbehåll om detta vid överlämnandet (7 kap. 2 § ÄktB). Det kan exempelvis framgå genom ett gåvobrev. Även om det i praktiken skulle röra sig om ett förskott på arv betraktas det dock oftast som just en gåva i sådana här tillfällen. Det blir därför viktigt att till exempel upprätta ett gåvobrev med förbehåll om att gåvorna ska vara mottagarens enskilda egendom.

Det befintliga testamentet är således inte tillräckligt för att de nu aktuella gåvorna ska betraktas som enskild egendom för era barn, utan det kräver en ytterligare skrivelse genom exempelvis ett gåvobrev.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare