FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga28/10/2020

Blir ett solidaritetsavtal bindande innan man fyller arton?

Jag ska skriva under ett solidaritetsavtal inför studenten men är bara 17 år, avtalet kommer inte vara aktuellt förens ett år då jag är 18. Kommer avtalet att vara bindande trots att jag skrev under när jag var minderårig?

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline. Nedan kommer en redogörelse för din fråga.

Vad är problemet?

Jag tolkar det som att du undrar över hur bindande ett solidaritetsavtal är innan det att man fyller 18 år. När det kommer till frågor om avtal som ingås av omyndiga är det avtalslagen samt föräldrabalken som blir tillämpliga lagar.

Huvudregeln i svensk rätt är att ett avtal som ingåtts mellan parter är bindande och ska hållas (1 § avtalslagen). Såklart finns det undantag till denna regel, varav omyndiga omfattas av ett sådant undantag. Som utgångspunkt så kan inte omyndiga åta sig förbindelser, såsom att ingå ett solidaritetsavtal (9 kap. 1 § föräldrabalken). Här är utgångspunkten att avtalet redan är ogiltigt vid den tidpunkt då avtalet ingås. Om din förmyndare (vanligtvis förälder) däremot samtycker till att du ingått ett sådant avtal kan det på så sätt bli giltigt i efterhand (9 kap. 6 § första stycket föräldrabalken). Detta kallas för ratihabition.

Sammanfattning

Som huvudregel kommer avtal som ingås av omyndiga anses ogiltiga. Enbart i de fall den omyndige förmyndare (i de flesta fall föräldrarna/vårdnadshavare) godkänner till att den omyndige ingått avtalet kan det anses giltigt, även innan man fyller 18 år.

Om du känner dig osäker på hur du kan gå vidare med din fråga rekommenderar jag dig att boka tid med en av våra duktiga jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare