Blir beloppet detsamma om man väljer att betala kravbrev som sänts till inkasso?

Njord Law Firm. Om det går till inkasso kan man betala och är det samma belopp?

Måste man fortfarande kontakta inkassobolaget om man väljer att betala.

Mvh D

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga handlar det om ett kravbrev du fått tillsänt dig från Njord Law Firm. Om fakturan sänds till inkasso kommer grundbeloppet att vara detsamma, dock kan det vara att det tillkommer vissa kostnader. Det får tas ut 60 kronor för en betalningspåminnelse och 180 kronor för ett inkassokrav (4 § lagen om ersättning för inkassokostnader m.m.). Det kan även tillkomma ränta på beloppet.

Om du betalar fakturan hos inkassobolaget kommer det att registreras att den är betald och du behöver inte kontakta dem i efterhand.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare