FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/04/2016

Bli av med körkort som passagerare

Undrar om jag som passagerare kan bli av med mitt körkort om jag åker med någon som kör för fort.?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Oss på Lawline med din fråga,

Enligt 3 kap 17 § Trafikförordningen är hastighetsöverträdelse ett brott. Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot bestämmelsen i 3 kap 17 § döms enligt 14 kap 3 § Trafikförordningen för penningböter. - Dvs endast den som har kört för fort straffas för fortkörningen. Du kan således känna dig lugn, du kommer inte att förlora ditt körkort.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare