Blev uppsagd från vikariat efter att kollega förtalat mig, vad kan jag göra?

Hej! Jag har en undran. Har påbörjat introduktion som timvikarie hos ett privat företag som bedriver LSS-verksamhet och hunnit med en intro-dag. Resterande två introdagar skulle ske på mån-tis nästa vecka. Idag blev jag uppringd av enhetschefen som påstod att en person ur personalgruppen berättat att jag har missbruksproblem. Vilket jag absolut inte har. (Har HAFT i sena tonåren men det är nästan 10 år sedan jag blev fri från missbruket). Vilket jag naturligtvis förklarade och erbjöd mig att lämna prover om så skulle behövas. Chefen ville såklart inte berätta vem som påstått detta. Efter samtalet skickade hon detta sms till mig:

"Hej igen!

Vi känner ändå att det känns för osäkert just nu att gå vidare med dig som vikarie, trots att dessa problem är som du säger längre tillbaka. Hoppas du ändå förstår mitt beslut utifrån den information som jag fått till mig.

Med vänlig hälsning,

*namn* "

Jag blev såklart väldigt ledsen och arg då det inte ligger den minsta sanning i påståendet och att jag inte skulle få jobba på denna arbetsplats jag annars trivdes väldigt bra på. Kände mig oerhört kränkt för att jag dels inte fått en chans att sitta ner med dem och bedyra min oskuld och dels för att blivit fruktansvärt oskyldigt anklagad. Jag blev helt enkelt helt bortkopplas på falska grunder. Nu till min fråga, finns det något jag kan göra för att få upprättelse i sammanhanget? Tycker detta går under ärekränkning och förtal men är osäker på hur jag ska gå vidare? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ogiltig uppsägning?

I de fall man är timanställd jobbar man vanligtvis i en serie korta visstidsanställningar, det vill säga, man ingår ett separat anställningsavtal för varje tillfälle (varje dag som man jobbar). Detta betyder att man i lagens mening bara är anställd de perioder som man har anställningsavtal för. Visstidsanställningar regleras i 5 § LAS (här). Man kan egentligen mena två saker med att man blivit "uppsagd" från en sådan anställning.

För det första kan man mena att arbetsgivaren inte vill anställa en fler gånger. Arbetsgivaren förklarar helt enkelt att man inte tänker boka in dig på några nya pass, utöver de som redan är inbokade. Detta kan arbetsgivaren göra (och det utan att behöva visa några sakliga skäl) eftersom du inte är anställd hos denne annat än de fall du redan är inbokad.

Med "uppsägning" från timanställning kan man också mena att du inte får jobba de pass som redan är inbokade. I de fall du och din arbetsgivare redan har ingått anställningsavtal för vissa pass så kan arbetsgivaren i princip inte vägra dig rätten att arbeta under de tiderna, annat än om det finns väldigt starka skäl (stöld på arbetsplatsen, väldigt grov ordervägran osv., jfr 18 § LAS här).

Vad gäller de pass som inte bokats ännu hade din arbetsgivare alltså rätt att göra som denne gjorde. Beträffande de inbokade passen så beror svaret på om ni har giltiga avtal för dessa tider. Den frågan kan inte jag svara på med säkerhet, men man kan allmänt säga att om ni bokade dessa pass utan några reservationer för eventuella ändringar från arbetsgivarens sida så borde det räcka för giltiga avtal (skriftliga kontrakt är inget krav).

Om det fanns giltiga anställningsavtal har din arbetsgivare alltså brutit mot LAS och måste betala ut den lön du skulle ha fått, även om du inte jobbar. Arbetsgivaren kan vidare bli skadeståndsskyldig enligt 38 § LAS (här). Planerar du att kräva arbetsgivaren på pengar skulle jag råda dig att först ta kontakt med facket. De har stora kunskaper på området och det är dessutom juridiskt sett bättre att ha facket bakom sig i en sådan situation.

Förtal

Förhåller det sig så, att en person säger saker till andra för att du ska utsättas för missaktning eller för att du ska framstå som klandervärd, kan personen ha gjort sig skyldig till brottet "förtal" (5 kap. 1 § brottsbalken).

Åtgärd

I de fall det förekommit ärekränkningsbrott, väcker åklagare endast åtal i särskilda fall. Alternativet är att du kan väcka tala såsom målsägande (5 kap. 5 § brottsbalken). Du bestämmer själv om du vill väcka åtal. Skulle du väcka åtal så har du bevisbördan, det vill säga att det är du som måste bevisa att personen har begått brottet. Det är viktigt att tänka på, att du riskerar att få betala rättegångskostnaderna om du förlorar målet.

Det finns alltid möjlighet att upprätta en polisanmälan.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att åderkomma!

Pontus SchenkelRådgivare