Blev misstänkt för narkotikabrott och skickades till ungdomshem, vilket har förstört mitt liv. Vad ska jag göra?

Socialen anmälde mig när jag va 16år gammal ti polisen för narkotika brott doping brott o farligt människa spenderade 4 dagar i ett ungdomshem dom tog massa tester efter de allt blev negativt sen dom skicka mig till en annan vårdinrättning för 10 veckor där dom tog också massa tester igen de blev negativt efter allt dom släppte mig ti sist men mit liv förstördes sedan dess har varit självmord två gånger tills nu prata undersökt med massa läkare från o me 2015 tills nu o forfarnde håller på med psykologer psykiater medicin o inget hjälper Har hella mit fall här även bevis från ungdomshemmet att dom tog drog tester som socialen nekade till. Altt de här hände 2009 till 2010.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Inledningsvis vill jag beklaga det du har varit med om. Jag kommer att gå igenom vilka möjligheter du har att anmäla det inträffade till IVO respektive JO, samt ge råd om vad du kan göra nu.

Anmälan till IVO

Det framgår inte riktigt av frågan vad du vill göra för åtgärd, men om du vill kan du lämna klagomål på hälso- och sjukvård alternativt socialtjänst genom att göra en anmälan till IVO, inspektionen för vård och omsorg, länk här.

Anmälan till JO

Om du anser att socialtjänsten alternativt en anställd på socialtjänsten har behandlat dig felaktigt kan du göra en anmälan till JO (Justitieombudsmannen/Riksdagens ombudsmän), se länk här.

Vad du kan göra nu

Om du har fler frågor rekommenderar jag att du ringer till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare