Blandat fång

Hej!

Vår son fick huset i gåva 2018

mot ersättning. Nu när vi ska deklarera ska man fylla i försäljningspris och inköpspris,men vi har inget ,det är ju en gåva.Fyller man i inköpspris i båda kolumnerna?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det framgår av din fråga att eran son fick huset i gåva mot ersättning. Om en överlåtelse av en fastighet sker mot ersättning, men ersättningen inte motsvarar den överlåtna tillgångens marknadsvärde, brukar man säga att det är frågan om ett blandat fång. Överlåtelsen har skett dels genom en onerös del (överlåtelse mot ersättning), dels genom en benefik del (överlåtelse utan ersättning). Det saknar betydelse hur parterna själva betecknat överlåtelseavtalet, d.v.s. det saknar betydelse om ni har överlåtit huset till eran son genom ett gåvobrev eller genom ett köpebrev.

För att avgöra om en fastighetsöverlåtelse ska betraktas som köp eller gåva används den så kallade huvudsaklighetsprincipen. Principen innebär att inkomstskattemässigt anses en fastighet överlåten genom gåva om ersättningen understiger både överlåtelseårets taxeringsvärde och marknadsvärde. En sådan överlåtelse anses i sin helhet ha skett genom gåva och medför ingen vinstberäkning (RÅ 1969 ref. 32, RÅ 1981 1:29 och RÅ 2004 ref. 42).

Sammanfattningsvis innebär vad som ovan sagts att om den ersättning ni har fått från eran son för huset understiger husets taxeringsvärde, kommer överlåtelsen att betraktas som gåva.

Den rättsliga bedömningen som beskrivs ovan, görs av Skatteverket därför borde ni inkludera ersättningen ni har fått för huset i eran inkomstdeklarationer.

Med Vänliga Hälsningar

Megi XukthiRådgivare