FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/02/2019

Bjuda på alkohol på tillställning?

Hej !

Vi är två frisörer som håller på att bygga upp en ny frisörsalong .

Vi vill ha en invigning för vänner m.m sen när vi är klara . Hur ser du ut med alkohol biten då?

Får vi bjuda på varsitt glas bubbel/prosecco?

// Caroline

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Dessa frågor regleras i alkohollagen som du hittar HÄR. Servering av alkoholdrycker regleras närmare i 8 kap. alkohollagen. Av 8 kap. 1 a § alkohollagen följer att

Serveringstillstånd INTE krävs om serveringen

1. avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,

2. sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna, och

3. äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker.

Serveringen ska alltså ske till i förväg bestämda deltagare och själva arrangemanget får inte anordnas i lokaler där det redan bedrivs yrkesmässig försäljning av alkoholdrycker eller lättdrycker. Dessa krav har ställts upp för att försvåra uppkomsten och underlätta kontrollen av s.k. svartklubbar.

Med andra ord är det absolut okej att bjuda på alkohol på tillställningar, så länge alla dessa krav uppfylls (rekvisiten är kumulativa) vilket ni absolut gör om ni serverar alkohol på en invigning till era gäster på en frisörsalong.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare