FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/11/2013

Biljettkontroll på buss

Hej, Jag åkte buss häromdagen när det uppdagades en biljettkontroll. Jag lämnade glatt fram mitt kort eftersom jag inte jade något att dölja. Busskontrollanteb frågar om min ålder och jag svarar att jag är 25 år. Då säger han att jag åker på ett busskort för skolungdom (max 20 år)! Jag blir chockad eftersom jag köpt busskortet av en busschaufför några månader tidigare. Hursomhelst så legitimerar jag mig och får jag en böter på 1000:- Skriver under efter det ändå visst sig att jag faktiskt har gjort fel, trots att det skett utan min vetskap. Jag ska givetvis överklaga men har inte så stora förhoppningar. Min fråga är nu, har jag begått avtalsbrott? Eller bedrägligt beteende (trots att jag inte gjort motstånd)? Och kommer detta synas i belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Först vill jag bara klargöra;

Du fick ingen böter, utan en tilläggsavgift för att du inte kunde uppvisa giltig biljett. En sådan avgift visas inte i belastningsregistret.

Det är i normalfallet olagligt att åka buss utan giltig biljett. Under vanliga omständigheter utgör det bedrägligt beteende, brottsbalken  9 kap 2 §. För detta brott krävs emellertid uppsåt - något som du saknar eftersom du, enligt din utsago, inte är medveten om att din biljett är ogiltig. Att styrka brott, eller frånvaro av brott är i slutänden en bevisfråga.

Eftersom det ofta uppstår svåra bevissituationer vid frånvaro av giltig biljett har kontrollanter möjlighet att utfärda en avgift. Detta regleras i lag, där det bland annat sägs att avgift inte får meddelas om avsaknaden av biljett är ursäktlig med hänsyn ett antal omständigheter. Du hade emellertid köpt din biljett själv och sedan använt den i några månader. Min uppfattning är att du borde betala avgiften och du får svårt att överklaga den.

Se gärna lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik, https://lagen.nu/1977:67

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare