FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott23/05/2016

Bilförare som agerat vårdslöst mot mopedister

Hej.

Min son och 2 kompisar till var ute och åkte på var sin moped, och blir omkörda av en bil som tutar ilsket, och därefter börjar köra onormalt ryckigt framför mopedisterna. Efter ett par hundra meter går bilföraren långt ut till höger, så att höger hjulpar befinner sig helt ute i gräset, och saktar ner till uppskattningsvis 5 km/h. Mopedisterna uppfattar det som att bilföraren kör åt sidan för att dom ska kunna komma förbi, och väljer att köra om med gott om plats till både bil och diket på andra sidan. När den första mopeden är i höjd med bilens bakdörr gasar bilföraren på och gör en sväng ut i körbanan, mitt framför mopeden. Mopedföraren tvärnitar men kan inte undvika kollisionen och träffar bilen i sidan, så att mopeden välter och kilas fast under bilen. Efter olyckan står ord mot ord men mopedföraren anser att det var avsiktligt. Bilen står kvar snett över vägen och hjulspåren i gräset till höger syns tydligt vilket dokumenteras med foto. När polis ska tillkallas så har dom inga resurser att skicka. Vi vill ändå polisanmäla händelsen då vi anser att det var en avsiktlig manöver riktad mot mopedisten som hade tur som klarade sig. När vi kommer till polisstationen så har bilföraren ringt polisen, och baserat på hennes berättelse så vägrar polisen att ta emot en anmälan och höra mopedistens version. Är detta lagligt? Får polisen neka att ta emot en anmälan efter att bara har hört ena parten? Och vilket brott är i så fall trafikbrottet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I din fråga ställer du två frågor, får polisen neka att ta emot en anmälan och vilket brott har den här bilföraren begått. Jag hade tänkt svara på båda två och börjar med om polisen har agerat rätt i ert fall. När du skriver frågan om vilket brott det kan vara fråga om vet jag inte om du menar vilket brott hon begått, eller vilket brott hon anklagar mopedisterna för ha begått, så jag tänkte svara på båda.

Polisens verksamhet regleras i polislagen (till denna finns en länk https://lagen.nu/1984:387).

Svaret på din fråga är relativt lättfunnet. I andra paragrafen under tredje punkten står att

”Till polismyndighetens uppgifter
hör till att utreda och beivra brott
som hör under allmänt åtal”

Läser du kommentaren till andra paragrafens tredje punkt på lagen.nu står att

”Polisen har en skyldighet att ta emot varje anmälan om brott utan uppskov och anmälan kan göras såväl muntligen som skriftligen hos vilken polismyndighet som helst se JO 1988/89 s. 73 och JK 2008-04-02 dnr 7840-06-21.”

Polisen har alltså inte agerat rätt om de nekat att ta emot er anmälan. Till detta hänvisas till Justitieombudsmannen och justitiekanslern. Jag har även hittat ett fall då en person försökt anmäla ett brott hos polisen där samma dokument hänvisas till, jag bifogar en länk till detta nedan. Polisen har alltså inte agerat rätt. Jag anser att ni försöker anmäla igen och vägrar de ta emot den då så hänvisa till JO.

Angående vilket brott det är så finns detta i lagen om straff för vissa trafikbrott, nedan förkortar jag den lagen till TBL. https://lagen.nu/1951:649 finns en länk till den lagen. Jag kommer även att hänvisa till brottsbalken för att jag anser att det kan vara fråga om mer än ett brott. Brottsbalken förkortar jag BrB och länk till den lagen finns https://lagen.nu/1962:700.

Vad jag skulle säga rent spontant att det är för brott är vårdslöshet i trafik enligt 1 § TBL. Där står att en person som brister i omsorg och varsamhet när den är i trafiken ska dömas till böter. Beroende på om hon lämnade platsen kan det även vara fråga om smitning enligt 5 § TBL. Eftersom hon även körde ut framför och på sätt och vis mosade en moped anser jag att det kan vara fråga om framkallande av fara för annan enligt 3 kap. 9 § i brottsbalken (länk till den bestämmelsen finns https://lagen.nu/1962:700#K3P9S1). Detta är ett så kallat oaktsamhetsbrott, så även om bilföraren skulle säga att hon inte gjorde det med meningen så spelar det ingen roll. Har hon varit oaktsam genom att inte se sig för ordentligt så kan det bli fråga om framkallande av fara för annan. Det krävs att det uppkommit en konkret fara, alltså att det inte bara kunnat vara en farlig situation utan någon ska ha varit utsatt för den farliga situationen och ungefär av ren slump (alternativt försiktighet av den som blev utsatt för faran) klarat sig undan från skada. Jag vet inte exakt hur kollisionen gick till så jag kan inte göra bedömningen om en verklig fara, men jag antar att kollisionen skedde när båda fordon fortfarande rullade vilket talar för att en mopedförare blivit utsatt för en farlig situation.

Till sist kommer vi in på frågan om mopedisterna begått något brott. Av din historia så anser jag inte att ett brott begåtts. Jag antar att bilföraren kommer hävda att personen den körde in i har agerat vårdslöst, men eftersom det inte verkar som att det kommer några fordon i motsatt riktning och att den håller gott avstånd så vill jag hävda att de inte begått ett brott. Jag har däremot inte all fakta och har inte sett händelsen så jag kan inte till hundra procent styrka detta. Men med vad jag vet så anser jag att de inte begått något brott.

Slutligen skulle jag vilja tillägga en sak som du inte frågat om. Eftersom att en moped hamnar under bilen och det är bilförarens fel så har ni rätt till skadestånd för den förstörda egendomen. Anmäler ni bilföraren och denne åtalas så kommer troligtvis åklagaren yrka på skadestånd åt er. Annars kan ni prata med bilföraren för att försöka få henne att betala skadestånd. Eftersom hon har en trafikförsäkring på bilen så behöver hon bara betala självrisken för att få den lagad. Vill inte åklagaren väcka åtal, alltså om förundersökningen läggs ner så kan ni själv föra talan i ett tvistemål och få en domstol att förplikta henne att betala skadestånd. Att göra detta är i sig ett ganska stort projekt så jag skulle vänta på hur åklagaren bestämmer sig för att göra.

Jag hoppas detta besvarat dina frågor. Har du ytterligare funderingar så lämna en kommentar på hemsidan här så ska jag svara på den så fort som möjligt.

Länk till JO avgörande: http://www.jo.se/PageFiles/4043/3244-2004.pdf Se på s. 5 (7) under bedömning.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare