Bilförare hävdar att barn är vållande till sakskada

Hej

Mitt barn kolliderade med en bil på vägen hem från skolan (cyklade). Föraren skällde ut mitt barn och begärde uppgifter av honom för att få ersättning för eventuella skador på sin bil. Intresset för mitt barn var uppenbart underordnat för föraren. Hans inställning är att mitt barn är ensamt vållande till olyckan, vilket jag inte kan hålla med om då sikten var skymd och föraren av bilen hade kunnat undvika kollisionen om han hade hållit sig till höger när han svängde upp mot den väg där mitt barn kom cyklande. Jag har förklarat att jag tycker att han måste visa i en utredning att mitt barn är ensamt vållande till olyckan (vilket jag bestrider) och att jag inte vill ersätta hans skador på bilen. Han hotar med att gå vidare med detta. Vad kan jag mer göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Jag känner inte till hur det hela har gått till och generellt när det gäller bedömning av skadeståndsansvar, där man ofta ska bedöma om någon har varit vållande eller "culpös" som det också kallas, krävs det att man känner till fler omständigheter än de du har beskrivit. Dock förstår jag att du inte heller känner till alla omständigheter och att du därför inte kan återgå detta. I mitt svar kommer jag dock försöka hjälpa dig genom att förklara hur skadeståndsansvaret ser ut för barn, eftersom jag tycker att det är det du ska trycka på när du för dialog med bilföraren. Barns evetuella vållande agerande bedöms nämligen inte på samma sätt som för vuxna.

Föräldrars principalansvar

Till att börja med har föräldrar ett principalansvar för skador ett barn orsakat genom brott, se 3 kap. 5 § Skadeståndslagen. Ett principalansvar betyder att föräldern blir personligen ansvarig för dessa skador. Ett barn kan utföra en handling som ses som ett brott även om ett barn under 15 år inte kommer straffas med någon påföljd för detta. Emellertid har ditt barn inte såvitt jag ser det begått något brott varför vi kan avfärda den paragrafen.

Barns eget skadeståndsansvar

Barns eget skadeståndsansvar behandlas i 2 kap. 4 § Skadeståndslagen. Den paragrafen hänvisar till b. la 2 kap 1 § Skadeståndslagen som handlar om sakskada, vilket är det bilföraren hävdar. När man bedömas barns vållande tar man hänsyn till b. la ålder och mognad, handlingens beskaffenhet, ekonomiska förhållanden samt övriga omständigheter. En handling som anses vara culpös när den företagits av en vuxen kan alltså anses INTE vara culpös när den företagits av ditt barn. Om jag var du skulle jag argumentera för att ditt barn är ungt, inte gjort något uppsåtligen samt att ett barn inte har samma konsekvenstänk som en vuxen. Med det sagt kan inte ditt barn anses ha varit vållande till skadan.

Lawline RådgivareRådgivare