Bilfirma som är skyldig mig pengar – hur får jag betalt?

Vi har betalat 10000 kr för mycket på bilfirma och nu får vi inte tillbaka pengarna. Vi betalade 10000 i handpenning, vi hade med oss 10000 kontant och så bytte han in min bil 10000, vi skulle betala 24500 på kortet men vi räknade fel så han drog 34500 kr, nu har det gått 2 veckor och han säger hela tiden att han ska betala men jag tror vi är blåsta. Vad ska vi göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Sammanfattning och rekommendation

Det absolut bästa och det som jag rekommenderar allra mest är att försöka diskutera och komma överens med ägaren av bilfirman, så att han frivilligt går med på att föra över den del av betalningen som blivit fel. Kanske har dem bara haft mycket att göra på sistone. Fungerar inte detta, så rekommenderar jag dig att börja med att skicka ett brev till bilfirman där du kräver betalt. Funkar inte detta så kan du använda dig av övriga tillvägagångssätt som jag nämner nedan. Lycka till!

Genomgång av möjliga sätt att kräva betalt

Jag utgår i från att du kan bevisa att bilfirman har dragit för mycket pengar. Om så är fallet har du fått en fordran (anspråk på betalning) på bilfirman. Motsatsvis har bilfirman en skuld till dig på 10 000 kronor.

Skulder kan drivas in på olika sätt. Normalt börjar man med att skicka ett kravbrev. Du kan göra detta själv eller ta hjälp av ett inkassobolag eller en advokatfirma med tillstånd att driva in betalningar. Detta sker självklart mot betalning, så möjligen kan det i det här fallet vara bättre att först försöka driva in betalningen på egen hand.

Funkar inte ovanstående kan man lämna över kravet till kronofogdemyndigheten som är den statliga instans i samhället som hjälper till att driva in skulder. Här kan du se hur detta går till.

Funkar inte heller ovanstående, så får man vända sig till domstol för att på så sätt få skulden fastslagen. Då kan man sen få hjälp av kronofogdemyndigheten med att driva in skulden som domstolen fastslagit.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare