Bild på körkortet som legitimation?

Hej!

Om jag har glömt mitt körkort hemma och inte har med mig någon annan sorts id, funkar då en bild på körkortet för att kunna legitimera sig? Eller måste man ha det fysiska körkortet eller annan giltig id?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ett krav på att ha med sig sitt körkort när man kör personbil. Skulle det vara så att man nyligen tagit körkort, men inte hunnit få sitt fysiska körkort än, är det tillräckligt om man har med en annan giltig id-handling de två första månaderna. (3 kap. 15 § första stycket körkortslagen).

Som utgångspunkt ska man alltså ha med sig sitt fysiska körkort när man kör bil. Bra att veta är att man ändå inte kan bli straffad om man genast kan fastställa sin identitet med till exempel en annan giltig id-handling. (9 kap 2 § körkortslagen).

Slutligen hittar jag inget belägg för att det skulle vara tillräckligt att bara ha med sig en bild av sitt körkort för att undgå att bli straffad. Min uppfattning är också att det inte skulle vara tillräckligt eftersom en bild av ett körkort inte är en giltig id-handling.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare