Bifoga äktenskapsförord i bouppteckning

Ett äktenskapsförord skall ju bifogas i en bouppteckning, men måste det vara i original eller räcker det med en inregistrerad kopia?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kontaktar oss på Lawline med din fråga.

Det räcker att äktenskapsförordet bifogas som en kopia. Detta givetvis förutsatt att äktenskapsförordet finns registrerat hos Skatteverket, eftersom det är först efter en sådan registrering som det anses gällande (Föräldrabalken 7 kap. 3 §). Skatteverket har en väldigt bra blankett på sin hemsida där det tydligt framgår vad som ska bifogas i en boupptecknin - du kan läsa denna här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

David EkenbergRådgivare