FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis06/12/2015

Bevittnande av namnteckning i passansökan

Hej,

Jag och min fru ska skriva på ett papper om nytt pass till våra underåriga barn. Det står en rubrik om "Ovanstående egenhändiga namnteckning/ar bevittnas", får vi (jag och min fru) bevittna varandras namnteckning?

Tack, Paul

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Polisen förtydligar på sin hemsida hur det fungerar med bevittnande av namnteckning i passansökan för personer under 18 år. Där står följande "Vårdnadshavares namnteckning ska bevittnas, med namnteckning, namnförtydligande, adress och telefonnummer, av myndig person, dock ej den andre vårdnadshavaren." Alltså måste ni ha en utomstående som har bevittnat era namnteckningar, du och din fru kan alltså inte bevittna varandras namnteckningar i passansökan. Vem som helst som är myndig kan bevittna er ansökan, förutom ni två vårdnadshavare alltså.

Mer finns att läsa här: https://polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Passansokan-for-barn-och-ungdomar/

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga, har du fler frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare