FrågaAVTALSRÄTTFormkrav19/03/2020

Bevittnande av framtidsfullmakt

Att bevittna en framtidsfullmakt. En fullmaktsgivare utser sina två söner till att vara fullmaktshavare. Två vittnen skall bevittna fullmakten. Kan det ena vittnet vara en systerson till fullmaktsgivaren ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Framtidsfullmakter regleras i Lag (2017:310) om framtidsfullmakter.

En framtidsfullmakt ska vara skriftlig. Fullmaktsgivaren ska i två vittnens samtidiga närvaro skriva under fullmaktshandlingen eller intyga att han eller hon har skrivit under handlingen. Vittnena ska ha kännedom om att handlingen är en framtidsfullmakt och bekräfta handlingen med sina underskrifter, 4 §.

Fullmaktsgivaren själv får inte vara vittne. Regler om bevittnande hittas i 10:2 1st. och 10:4 1 och 3st. Ärvdabalken.

I 10:4 1 och 3st. Ärvdabalken stadgas att den som är under 15 år eller på grund av psykisk störning saknar insikt om betydelsen av vittnesbekräftelsen får inte vara framtidsfullmaktsvittne. Inte heller fullmaktsgivarens make, sambo eller den som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till fullmaktsgivaren eller är hans eller hennes syskon får vara vittne.

Som utgångspunkt är det bättre att hitta andra bekanta och vänner, eller grannar som bevittnar framtidsfullmakten. Det finns dock inte något uttryckligt hinder mot att syskonbarn bevittnar framtidsfullmakten.

Med vänliga hälsningar.

Martin CarlehedenRådgivare