Bevisning vid fordringstvist

Min förredetta flickvän är skyldig mig 15150kr vilket är hennes räkningar över två månader som jag har betalat. Hon vägrar att betala, hur gör jag? Räker det som bevist att jag har betalt hennes räkningar från mitt konto? Det ända skriftliga är ett sms som står (Och jag vill att du skruvar ner TV. Vet inte hur många månader då ej vet min lön än)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Om du menar att din flickvän är skyldig dig pengar bör du framställa ett krav på summan och specificera vad summan avser. Om hon bestrider betalningsansvar är nästa steg att du vänder dig till kronofogden alternativt till tingsrätten. Det enklaste är att vända sig till kronofogden direkt, gå in på deras hemsida och klicka på fliken "vill få betalt". Bevisbördan åligger dig men det är inte lika höga beviskrav som i ett brottmål. Om du har betalt räkningar utställda i hennes namn från ditt konto torde du kunna styrka skulden via kontoutdrag från din bank. I svensk rätt kan man åberopa nästan vad som helst som bevisning enligt den fria bevisföringens princip och det är sedan rätten som har att ta ställning till vad som är styrkt och inte.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Carl William AhlbergRådgivare