Beviskravet för sexköp

Hej!

Jag och mina vänner håller just nu på att arbeta med vårat juridiska gymnasiearbete där vi skriver om sexköp.

Vi skulle därför vilja få en klarhet i exakt vilka beviskrav som krävs för att man ska bli dömd för sexköp.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni valde Lawline med er fråga, och dessutom kul att ni valde ett sånt intressant ämne för ert gymnasiearbete!

Jag tolkar er fråga som att ni undrar över de beviskraven som åklagaren måste uppnå för att en fällande dom ska gå igenom, med andra ord undrar ni vad åklagaren bevisbörda är för sexköp.

Gällande brottmål är det alltid åklagaren som har bevisbördan för att brott har begåtts (vilket sexköp faller inom). I sverige råder oskuldspresumtionen som betyder att man anses vara oskyldig tills beviset är tillräckligt starkt för att det ska vara "ställt utom rimligt tvivel" att anklagade begått gärningen.

Man brukar säga att man ska vara 95% säker på beviset för att det ska ha uppnått "utom rimligt tvivel"

Uttrycket "ställt utom rimligt tvivel" är numera en stark rättsprincip som grundar sig på NJA 1980 s 725.

Hoppas det svarade på er fråga!

Jakob WestlingRådgivare