Beviskrav vid narkotikaförsäljning

Hej! Kan man bli dömd för narkotikaförsäljning om polis endast har inspelade samtal från avlyssnad telefon eller krävs mer bevis?

Då menar jag att de ej hittat någon form av narkotika hemma eller ej sett personen i fråga sälja. Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att bli dömd för ett brott i Sverige krävs att det är ställt utom rimlig tvivel att den misstänkte är skyldig.

Har polisen inte hittat narkotika eller sett personen sälja narkotika räcker troligtvis inte inspelade samtal från en avlyssnad telefon för att det ska vara ställt utom rimlig tvivel att en narkotikaförsäljning faktiskt har ägt rum.

Däremot är det enligt narkotikastrafflagen 1 § p. 5 straffbart att en person: "bjuder bjuder ut narkotika till försäljning, förvarar eller befordrar vederlag för narkotika, förmedlar kontakter mellan säljare och köpare eller företar någon annan sådan åtgärd, om förfarandet är ägnat att främja narkotikahandel."

Ett avlyssnat samtal kan i vissa fall räcka för att fastställa att en person t.ex. förmedlat kontakter mellan köpare och säljare eller någon annan åtgärd som är ägnad att främja narkotikahandel.
Även om personen inte döms för narkotikaförsäljning kan hen ändå ha gjort sig skyldig till ett narkotikabrott enligt paragrafen om det avlyssnade samtalet kan styrka att personen har betett sig på ett sätt som är ägnat att främja narkotikahandel.

Hoppas att du fått svar på din fråga

Vänligen,

David McKenzieRådgivare