Bevisbörderegeln för lån och gåva ändras inte av att en överföring skett via Swish

Hej! Är det någon skillnad på banköverföring och swishöverföring sett till bevisbörda? Dvs på vems ansvar det ligger att bevisa om det rör sig om gåva eller lån? Har Swish på något sätt påverkat hur man bedömer överföringar eller gäller detsamma som vid "traditionella" banköverföringar? Tack på förhand för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom att en Swish-överföring och en traditionell banköverföring fyller samma syfte borde de hanteras likadant. Lagstiftningen innehåller inga tydliga svar på detta eftersom den i regel är generellt hållen och allt eftersom tekniken utvecklas får man försöka tolka in de tekniska nyheterna under den generella lagstiftningen. Av den anledningen bör Swish-överföringar och traditionella banköverföringar hanteras likadant rent juridiskt. Den enda skillnaden är ju egentligen att en överföring genom Swish är smidigare för den som gör överföringen.

Bevisbörda angående gåva och lån
Det finns ett visst antagande om att en viss ensidig överföring är ett lån av pengar. Detta innebär att mottagaren av pengarna måste bevisa att det är en gåva och har alltså bevisbördan vid en eventuell tvist om kategoriseringen av överföringen. Personen som har skickat pengarna och som hävdar att det var ett lån behöver inte bevisa detta eftersom det antas. Vid gåvor bör därför mottagaren försäkra sig om att ett gåvobrev/bevis på att det är en gåva skrivs.

Swish kan inte tänkas ha ändrat denna generella bevisbörderegel. Hur överföringen kategoriseras juridiskt får ju dock bara effekt om det uppstår en tvist kring ifall överföringen var ett lån eller en gåva.

Slutsats
Överföringar via Swish bör hanteras likadant som traditionella banköverföringar. Ifall en tvist uppstår över huruvida en ensidig överföring av pengar är ett lån eller en gåva råder ett antagande om att överföringen utgjorde ett lån och mottagaren av pengarna som menar att det var en gåva har bördan att bevisa detta (exempelvis genom ett gåvobrev).

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare