Bevisbörda vid skador på hyresrätt

Jag har hyrt ett rum i en lägenhet privat i ca 1 år och nu i samband med utflytten har min hyresvärd valt att behålla hela depositionen med motiveringen att jag orsakat diverse skador på rummet, skador som enligt mig dels redan fanns vid inflytten och dels rimligen måste räknas som "normalt slitage". Vid min inflytt gjordes ingen särskild besiktning av rummet, utan i kontraktet konstateras endast att rummet innehåller de och de möblerna och att depositionen återlämnas när jag flyttar ut om rummet är i samma skick som när jag flyttade in. Min fråga lyder: är det hyresvärden som ska bevisa att det är jag som orsakat skadorna eller är det jag som ska bevisa att jag inte gjort det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller hyresrättsliga frågor regleras dessa i 12 kap. Jordabalken (JB). Enligt 24 § har hyresgästen under hyrestiden ett ansvar att vårda lägenheten väl. Uppstår skada p.g.a. hans vållande/vårdslöshet/försummelse av någon i hyresgästens hushåll är han skyldig att ersätta denna. Det är således enbart skada som orsakats av hyresgästen som han är skyldig att ersätta och inte sådan skada som exempelvis fanns redan vid tiden för inflytt.

När det gäller bevisbördan har det ansetts ankomma på hyresvärden att bevisa att hyresgästen vållat skadan om värden begär ersättning (se NJA 1987 s 668), detta med tanke på att det är hyresvärden som lättast förmår säkra bevisning i form av t ex besiktning vid inflytt. Det finns dock fall där domstolen ansett att hyresgästen ska bevisa att han inte orsakat skadorna. Skador som inte fanns vid inflytt, men väl vid utflytt presumeras dock ha orsakats av hyresgästen. Normalt slitage får däremot hyresvärden räkna med, precis som du skriver.

Om du anser det vara värt mödan kan du vända dig till hyresnämnden som kostnadsfritt handlägger frågor som dessa, alternativt vända dig till din lokala tingsrätt.

Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare