Bevisbedömning för obetald skuld

En person är skyldig mig ca 150 000:-. Jag har skickat ett betalningsföreläggande via Kronofogden. Svarande bestrider skulden. Jag vill ta det vidare till tingsrätten, dock undrar jag hur mina chanser är. Jag har bevis i form av banköverföringar samt konversationer på Messenger där svarande i fråga säger att denne ska betala men vet inte när för denne har för tillfället inte pengar. Så, hur är mina chanser om skulden går vidare till domstol?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bevisfrågor är alltid svårt att bedöma, även när man är väl insatt i ett fall. Ta därför det jag säger med en nypa salt.

Du verkar i princip ha ett erkännande av skulden från personen i fråga vilket självklart ökar dina chanser enormt. Även banköverföringarna bör tillsammans med konversationen övertyga en domstol att personen i fråga är skyldig dig det aktuella beloppet.

Som sagt finns ingen garanti dock. Jag skulle vänta med att ta detta till Tingsrätten tills du får svar från Kronofogden. Förmodligen lär även de se att det är en verklig skuld vilket leder till att de kan utmäta hans tillgångar (utsökningsbalken 3:1 1st 8p och 4:1). Genom att låta Kronofogden lösa det undviker du även en domstolsprocess som kan bli både dyr och lång.

Jag hoppas detta svarar på din fråga. Om inte är du varmt välkommen att ställa ytterligare frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare