Bevis på en skuld

Om en person är skyldig dig pengar och tycker ni ska skriva papper hos en advokat på beloppet, finns det då någonting som kan göra att personen struntar i att betala tillbaka? Jag menar även om man skriver ett dokument tillsammans, vad händer om den skuldsatta ändå inte betalar?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Det du nu nämner kallas för skuldebrev och regleras i skuldebrevslagen. Brevet i sig är inget mer än ett bevis på att någon är skyldig dig pengar, att personen erkänner att hen är skyldig dig en viss summa. I brevet brukar det även framgå hur betalningen ska ske, ifall det ska finnas räntor, sista betalningsdag, och så vidare.

På grund av att brevet egentligen endast är ett bevis har det ingen egen makt, dvs. en person kan helt enkelt vägra att betala och om innehavaren till skuldebrevet väljer att inte driva in skulden, så händer det inget.

Vad man kan göra när den skuldsatte inte betalar

Om den skuldsatte väljer att inte betala kan innehavaren välja att överlåta brevet till ex. ett företag som arbetar med att driva in skulder. Företaget köper då skulden och driver själva in den. Man kan även ta hjälp av Kronofogdemyndigheten (Kronofogden) att driva in skulden. I sådana fall är det väldigt bra att inneha ett skuldebrev på grund av att det är ett starkt bevis för att det faktiskt finns ett skuldförhållande. Om Kronofogden accepterar skulden kan de använda olika tvångsåtgärder för att driva in skulden.

Mitt råd till dig

Det bästa rådet jag kan ge dig är att aldrig låna ut pengar till någon du inte är säker på kan och vill betala tillbaka. Tyvärr är det rådet inget att ha om man redan har lånat ut pengar och tvivlar på om man kommer kunna få tillbaka pengarna. Om man har lånat pengar och har ett skuldebrev och personen inte vill betala, så är Kronofogden det bättre alternativet. Information om vad Kronofogden kan göra hittar du här.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och du är varmt välkommen att ställa fler frågor om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning

Joel ÅkerlindRådgivare