FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt05/07/2019

Beviljas inresetillstånd med ESTA vid förekomst av gammal dom?

Hej, jag blev dömd för ringa narkotikasmuggling och ringa narkotikainnehav när jag var 17 år för mer än 5 år sedan. Jag ska i höst resa till USA och hörde att jag borde söka visum istället för ESTA. Dock så har jag också hört att jag ändå skulle kunna bli beviljad inträde till USA med ESTA på grund av mina omständigheter. Vad säger ni, skulle jag kunna söka ESTA utan att behöva ljuga? Eller ska jag fortsätta min ansökan om visum?

Vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

ESTA-ansökan

ESTA (Electronic system for Travel Authorization) kan du ansöka om här.

När man fyller i en ESTA-ansökan ska man, bland annat, svara på om man tidigare har blivit dömd för ett brott i det land man reser ifrån. Har man blivit dömd för ett brott som kan hamna under någon av kategorierna "moral turpitude" ("moralisk skändlighet") eller "controlled substance" (narkotika i kontrollerad substans), så kan man nekas inresetillstånd till USA.

Det finns dock två undantag från denna bestämmelse. Om brottet begicks av någon som var under 18 år och det var mer än 5 år sedan det begicks – kan man fortfarande beviljas inresetillstånd. Likaså om man dömts för ett brott som har max 1 års fängelse i straffskalan och man inte varit fängslad i mer än 6 månader.

Sammanfattning

I ditt fall framgår det att du var under 18 år när brottet begicks samt att det har gått mer än 5 år sedan dess. Mot bakgrund av dessa omständigheter bör det alltså inte vara något problem för dig att bli beviljad inresetillstånd då du faller in under det första undantaget.

Hoppas att detta svar är behjälpligt och hör gärna av dig igen om du har fler funderingar! Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Amanda KeithRådgivare