FrågaOFFENTLIG RÄTT06/12/2019

Betygsvarning med kort varsel i grundskolan

Hejsan. Nu är det så att jag går i års 7 och fick betygsvarning. Har inte lärarna som ansvar att informera mig om detta i tid? Jag får reda på detta sista dan innan betygen ska in.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till oss på Lawline,

Hur processen avseende betygsvarning ser ut är inte reglerat i lag. Men av läroplanen för grundskolan framgår det att du som elev tillsammans med dina föräldrar har rätt till regelbunden återkoppling beträffande dina grundskolestudier. Det kan ske såväl muntligt som skriftligt. I vilken form informationen bäst lämnas avgör dock respektive lärosäte.

Jag tolkar din fråga som att du i dagsläget riskerar att få underkänt i ett eller flera ämnen. I så fall borde din skola i ett betydligt tidigare skede ha erbjudit dig extra studiestöd.

Sammanfattningsvis: Du har helt rätt. En lärare ska både skyndsamt och i god tid innan lämna besked om eventuella betygsvarningar. På Skolverkets hemsida kan du läsa mer om vad som gäller på just grundskoleområdet.

Stort lycka till med dina fortsatta studier!

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare