Betalningsvillkor till konsument om inget avtalats

Hej,

Jag driver ett tjänsteföretag (enskild firma).

Arbetsgången är att jag utför arbetet och skickar sedan en faktura. Om jag och kunden (privatperson) inte i förväg kommit överens om betalningsvillkoren, har jag då rätt att på fakturan ange betalningsvillkor 10 dagar, eller är det då per automatik 30 dagar som gäller?

Vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Betalningsvillkor

Om man inte har avtalat om några betalningsvillkor så är kunden, även om det är en konsument, skyldig att betala när företaget begär det. Det finns således ingen lagstadgad rätt till att ha 30 dagars betalningsvillkor. Du har med andra ord rätt att ha 10 dagars betalningsvillkor.

För det fall kunden inte betalar så har du som bekant rätt till dröjsmålsränta (3 § räntelagen). Även om betalningsvillkoret på fakturan anges till kortare tid, till exempel 10 dagar, får dröjsmålsränta dock inte debiteras tidigare än 30 dagar efter fakturadatumet (4 § räntelagen). Detta innebär att du kan ange 10 dagars betalningsvillkor på fakturan, men om kunden inte betalar så kommer inte dröjsmålsräntan börja löpa förrän efter 30 dagar.

Om du har några frågor om mitt svar får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se. Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!

Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare