FrågaKÖPRÄTTÖvrigt05/07/2016

Betalningsvillkor

Får man ha hur kort inbetalningstid som helst för fakturor eller finns det någon lag för det?

tex 6-dagars betalningstid?

Lawline svarar

Hej!

Det finns ingen minimum-tid vad gäller inbetalning, avgörande för inbetalningstiden är vad köparen och säljaren avtalat om. Om köparen och säljaren inte avtalat om någon specifik inbetalningstid har säljaren rätt att bestämma tid för inbetalning, förutsatt att denne uppfyllt sin del av avtalet.
Detta står skrivet i konsumentköplagen 36 §, köplagen 49 § och konsumenttjänstlagen 41 §.

Hoppas detta besvarat din fråga!

Adrian NylénRådgivare