Betalningssvårigheter och Kronofogden

Hei. Jeg har fått muligheten til å kjöpe et brl hus billig. Jeg har ganske store skulder som jeg betaler på, men må snart flytte da han som eier huset vi bor i skal selge. Det er nesten umulig å få leid en bolig når man har barn, hund og store skulder. Ved å kjöpe brl huset kan jeg sikre at min fru, min son og jeg har et sted å bo. Det jeg lurer på er fölgende: Hva kan jeg gjöre for å sikre meg at Kronofogden ikke utmätar og selger huset? Min lille familie må jo ha et sted å bo!

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Om du har stora skulder och svårigheter att betala dessa bör du kontakta din fordringsägare, det vill säga den du är skyldig pengar. Kan ni inte komma överens om en avbetalningsplan eller liknande kommer fordringsägaren att skicka skulden till Kronofogden. Om fordringsägaren har ansökt om betalningsföreläggande måste du antingen betala skulden eller bestrida den. Om du inte gör något kommer Kronofogden att meddela ett utslag som innebär att de fastställer skulden och att du är skyldig att direkt betala den. Därefter kan Kronofogden besluta att något du äger, exemplevis din bostad, ska utmätas. Kronofogden försöker dock undvika att utmäta bostäder, utan utmäter i första hand pengar, banktillgodohavanden, lön och övrig lös egendom.

Vänligen,

Farhad NiroumandRådgivare